roverki.pl
Użytkownik:
Hasło:

Czyszczenie silniczka krokowego Drukuj
Dodany przez ADI-mistrzu   
piątek, 14 października 2011 20:23

Poradnik ten podpowie Ci jak przeprowadzić tę operację samodzielnie.

Silnik krokowy jest to mechanizm, który ma umożliwić ECU sterowanie ilością powietrza, która dostaje się do kolektora dolotowego, a co za tym idzie, obrotami silnika. Dokładniejszy jego opis znajduje się w artykule pt. "Po co nam silnik krokowy w silnikach serii K i innych...".

Wyróżniamy dwa najbardziej popularne typy silników krokowych. Jeden to taki, który steruje bezpośrednio przepustnicą. Natomiast drugi steruje wielkością dodatkowego kanału dolotowego w kolektorze, który omija przepustnicę. Właśnie tym typem silnika zajmiemy się tutaj.

Regulacja otworu dolotowego odbywa się przez wsuwanie i wysuwanie metalowego trzpienia, przez co otwór się zwęża i rozszerza. Z czasem różnego rodzaju zanieczyszczenia z powietrza osadzają się i zaczynają blokować mechanizm.


Aby wyczyścić silnik krokowy, musimy najpierw wykręcić go całego wraz z plastikowym elementem do którego jest przykręcony:

 

Odłączamy wtyczkę zasilającą silnik krokowy i przekręcamy kluczyk w stacyjce na drugą pozycję (zapalenie się kontrolek).
Podłączamy z powrotem silnik krokowy i trzymając go pewnie za obudowę oraz trzpień ciągniemy trzpień aby zaczął wychodzić jednocześnie odłączając i podłączając wtyczkę od czujnika temperatury dla ECU:

 

Należy uważać, aby przypadkiem trzpień osadzony na sprężynie gdzieś nam nie wyskoczył:

 

Tak rozebrany silnik oraz kolanko, w którym siedzi i jest przykręcone do kolektora dolotowego wkładamy na jakieś 30 minut do ropy (oprócz uszczelki). Następnie wszystko dokładnie osuszamy i staramy się wystukać wszystko, co znajduje się w środku.
Po oczyszczeniu smarujemy gwint wału trzpienia jakimś lepszym smarem np. grafitowym. Ja zastosowałem płynny smar do łańcuchów rowerowych:

 

Następnie składamy silnik w ten sam sposób jak go rozłożyliśmy z tą różnicą ze zamiast ciągnąć za trzpień - wciskamy go:


Teraz składamy całą resztę, czyli wkręcamy plastikowy trójnik do kolektora, a w niego silnik krokowy.
Można jeszcze pokusić się o wyczyszczenie gumowego przewodu, który wchodzi w owy trójnik i przepustnicę.
Ostatnim krokiem jest przekręcenie kluczyka na 2 pozycję a następnie cofnięcie do 0. Spowoduje to całkowite wysunięcie silnika i jego ustawienie w prawidłowej pozycji.

Teraz samochód jest gotowy do dalszej eksploatacji.

 

Autor: ADI-mistrzu