roverki.pl
Użytkownik:
Hasło:

Gdy Twój ROVER gaśnie po przejechaniu obfitej kałuży... Drukuj
Dodany przez wwozn   
poniedziałek, 05 stycznia 2004 00:58

to najprawdopodobniej należy zająć się cewką zapłonową.

Definicja
"Cewka zapłonowa, rodzaj transformatora w instalacji elektrycznej pojazdów mechanicznych z benzynowym silnikiem o zapłonie iskrowym. Cewka zapłonowa służy do przetwarzania prądu niskiego napięcia (6-12 V) na prąd wysokiego napięcia (~20 kV), który wywołuje przeskok iskry elektrycznej w świecy zapłonowej" - tyle encyklopedia WIEM.

Objawy
Niepozornie wyglądające urządzenie jest zatem jednym z kluczowych elementów układu zapłonowego i jego chwilowa niesprawność, wywołana np. zamoczeniem, powoduje natychmiastowy brak iskry na świecy - czyli silnik gaśnie. Kilka, kilkanaście minut wystarcza, aby cewka odparowała pod wpływem temperatury silnika (umieszczona jest na dole bloku silnika od strony przegrody), a samochód znów sprawnie pracuje.

Naprawa
Najprostszy sposób to wymiana cewki na nową. Koszt ok. 250PLN + robocizna.

Porada
Nasuwa się pytanie: wymieniać? przecież ta cewka jest sprawna (jeśli jest sucho). Proponuję dokonać następującego zabiegu reanimującego:

  1. odkręcić ostrożnie cewkę (śruby mogą być zapieczone, należy uważać by ich nie ukręcić)
  2. oczyścić dokładnie cewkę (szczególnie wszystkie łączenia elementów cewki)
  3. wysuszyć cewkę (suszarką lub na grzejniku)
  4. uszczelnić, a raczej zalać silikonem wszystkie łączenia elementów cewki (silikon powinien być odporny na wysokie temperatury)
  5. zainstalować cewkę odwrotnie do demontażu.

Problemy związane z gaśnięciem auta, gdy jest mokro, nie powinny już występować. Koszt - zależnie od użytego silikonu - kilkadziesiąt złotych + kilkadziesiąt minut pracy.

Uwagi
Jest kilka innych elementów w układzie zapłonowym odpowiedzialnych za iskrę (przewody wysokiego napięcia, rozdzielacz zapłonu, świece), ale ich niesprawność będzie przyczyną innych objawów, dlatego podkreślam, że powyższą operację należy przeprowadzić tylko wtedy, gdy silnik gaśnie po przejechaniu kałuży. Operację przeprowadzałem w roverze 416Si rocznik 1997 w roku 2001 (przebieg 90 tyś. km). Do połowy roku 2003 (przebieg 145 tyś. km) objawy nie powróciły. Powodzenia!

Na podstawie własnych doświadczeń przygotował: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.